Wednesday, July 14, 2010

CARI KERJA LEPAS TAMAT PENGAJIAN

AMENDE LAH LU BRO?
Kini kita dapati ramai siswazah terutamanya bumiputera yang tidak mempunyai pekerjaan. Ramai siswazah yang datang berjumpa atau yang saya temui mengatakan sebab mereka tidak bekerja kerana:
 Ada orang dalam
 Mereka tidak memahami kursus ini
 Semua kerja inginkan pengalaman. Baru tamat pengajian, mana ada pengalaman?

Kalau kita amati tiga perkara ini, kita dapati siswazah kita rata-rata menyalahkan orang lain dan menunding jari pada orang lain. Salahkan syarikat, salahkan ahli politik, salahkan keadaan dan sebagainya. Bagaimana pula dengan diri kita sendiri?, hehehe. Saya selalu perkatakan di ceramah saya, kalau kita sakit, kita kena cari penyembuhnya dan bukan salahkan orang lain.

Yang menyatakan ‘sipolan itu dapat kerja kerana ada orang dalam’. Memang betul ada orang dalam, takkan ada HANTU kat dalam pulak. Kalau macam itu, saya sendiri tidak akan pergi kerja. Hehehehe

Kalau semasa kita belajar, kita selalu membuat tugasan seperti kaji selidik di syarikat, kilang-kilang dan sebagainya. Apa yang saya dapati, bila kita membuat tugasan, katalah dalam kumpulan empat orang, Cuma dua orang saja yang akan membuat kerja manakala yang dua lagi hanya menempek nama sahaja atau sekadar “penumpang bas” atau sekadar di pinggiran.

Yang buat dapatlah ilmunya. Berjumpa orang ramai, masyarakat dan sebagainya. Dapat ilmu, dapat tingkatkan komunikasi dan wujudkan ‘networking’.

Manakala dua orang lagi yang tidak membuat kerja Cuma mendapat markah(bagi saya markah itu pun mungkin kurang barakah). Sebab itulah bila tamat pengajian, ramai siswazah bumiputera kita yang tidak boleh sesuaikan diri dengan masyarakat. Malu, segan, tidak yakin.

Untuk berjaya, sikap kita perlulah betul.
Sikap Tepat, Hidup Hebat
Sikap Cemerlang, Gaya Hidup Gemilang
Sikap adalah Penentu Kejayaan Kita

Ada juga mengatakan sebagai contoh; ‘Kursus kita ini baru. Orang tidak faham, syarikat pun tidak faham’. Betul ke? Atau adakah kita yang tidak faham kehidupan? Untuk berjaya, orang tidak wajib atau perlu faham kita. kita yang kena fahami orang lain dan sesuaikan diri kita. kita sudah belajar selama empat tahun, banyak ilmu yang kita sudah pelajari.

Pelbagai kerja yang kita boleh buat; penulisan kertas kerja, memasarkan produk dan sebagainya.. Siswazah perlu ingat, pekerjaan kita bukanlah kewajipan kerajaan untuk mencarikannya.

Yang terakhir sekali dikatakan, semua kerja perlukan pengalaman. Rata-rata siswazah kita katakan pengalaman bermaksud kita kerja dan dibayar gaji. Sempit pemikiran begitu: pengalaman, mungkin tolong ibu di warong. Latihan praktikal pun merupakan pengalaman. Waimah tugasan atau assignment pun boleh kita convert jadikannye sebagai pengalaman. Yang ni kena belajar dari pensyarah/pencermah yang berpengalaman mengajar kursus resume dan temuduga.

Bukankah itu pengalaman kalau kita bijak dan reti nak menulis pengalaman-pengalaman kita ni dalam resume kita. Contoh; dapat meningkatkan jualan 20%. Melakukan inventori dan sebagainya.

Sikap adalah perkara pokok dalam kejayaan kita.

4 comments:

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

salam mr affendi...
saya skrg bekerja sebagai security guard....
just curious....
saya amek course biology tapi pengalaman bkerja sbg pak guard....
adakah pengalaman saya ni boleh menjadi faktor penambah semasa temuduga nanti...

AFFENDI HASHIM said...

Wsalam Yen, bedosake atau kurang glamor ke sebagai security officer?

We are what we think. Yup, u could use that experience to boost up ur marketability in the future.

Resume u pun leh nampak lebih vogue kalu u pandai mengayatkannye.

You never know you end up doing a big business in the security industry especially that is related to biologial security since u r the expert in biology.

Think convergently and divergently.

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

owh... just curious
saya x kisah kerja sebagai security...
tambahan lagi, rasa macam seronok jer...
well, thanks for that explanation.

Unknown said...

Hii...
Assalam...
Sir Affendi boleh mindak review product kerjaya pensyarah ni?
http://www.ashadee.net/go/51332/mybestlist

Jika tak keberatan, mohon respond pihak tuan =)