Thursday, April 15, 2010

KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN

Salam, kabar kabare.

Lama saya tidak menulis. Walaubagaimanapun, kali ni, saya ingin kita semua menyenaraikan:
1. Apakah kekuatan anda?
2. Apakah kelebihan anda
3. Apakah kemahiran anda?
4. Apakah minat anda?

Saya ingin anda senaraikan kekuatan atau kelebihan yang telah dikurniakan oleh Allah swt kepada diri anda sekalian. Ya, seperti pengetahuan memasak, mencatas pokok, membuat pasembur, budu,ice blended dan lain-lain. Ia juga termasuk kemahiran menenun, menjahit dan sebagainya.

Adakah anda telah menggunakan sepenuh kekuatan dan kelebihan itu untuk sesuatu yang berfaedah kepada diri anda, keluarga dan masyarakat? Ramai manusia mengatakan mereka tidak mempunyai kekuatan atau kelebihan. Jawapan seperti: “apalah yang saya ada, saya orang kampung”, “takda ape, belajar pun tak tinggi”, “public speaking tak power” dan macam-macam lagi. Ah, amende???

Ada juga bila saya ajukan soalan ini mereka mengatakan “I am a nobody”, lantas saya menjawab “I want nobody, nobody, but you. I want nobody, nobody, but you”. Hehehe, saya melawak je.

Untuk berjaya kita kenalah kenal pasti kekuatan-kekuatan yang telah Allah swt kurniakan kepada kita. daripada kekuatan ini, kita taburkan bakti kepada masyarakat. Pandai masak, buka warong atau restoran. Pandai menenun, jadilah pereka hiasan dalaman.

Kita adalah apa yang kita fikirkan. Sekiranya kita fikir kita tewas, kita akan tewas. Bila kita fikir kita takut, kita akan takut.

Jika kita suka menang, tetapi kita fikir tidak boleh, besar kemungkinan kita tidak akan menang. Jika kita fikir kita kalah, kita akan kalah.

Ini kerana di dunia ini kita telah temui bahawa kejayaan bermula dari niat insan, semuanya tertanam dalm minda kita. Jika kita fikir kita tersisih, kita betul tersisih.

Kita perlu memilih untuk berjiwa besar(jangan salah anggap ye, ooops, jiwa besar bukan bermaksud riak atau bongkak) untuk maju. Kita seharusnya yakin pada diri sebelum kita boleh memenangi hadiah.

Perjuangan hidup tidak sentiasa tampil kepada insan yang kuat dan pantas. Sebaliknya, lambat-laun insan yang menang ialah insan yang berfikir dia boleh. Merdekakanlah diri kita daripada penjara buatan kita sendiri. Kita adalah apa yang kita fikirkan.

So, pikir-pikirin

4 comments:

Fadhilah said...

thkz sir..
kata2 sir betul2 bg semangat...=)

Salasiah Zakaria said...

Salam
"Merdekakanlah diri kita daripada penjara buatan kita sendiri. Kita adalah apa yang kita fikirkan. "
Oh, saye suke ayat ni... thank you Mr Affendi.miss u. :D

Cahaya Kemudahanku~ said...

we are what we think..
mmg btol ape yg mr fendi ckp..
sbb tu sebenarnye mind set kta je..
kta set minda bahawa kta boleh buat, maka boleh..
so, sntiasa set minda supaya sentiasa positif..
merdekakan dri dr penjara buatan sndri..

AFFENDI HASHIM said...

Salam guys. TQ for all ur inputs