Monday, October 5, 2009

Nak Cakap Omputih Dengan Yakin

Salam Guys. How are you? How do you do?



Amende? Takut nak cakap omputih? Tak suka orang yang cakap omputih macam "berlagak" je. Ini Malaysia, cakap melayulah.



Hehe, itu yang selalu saya dengar bila kita bincang-bincang pasal cakap dalam Bahasa Inggeris.

Ramai takut grammar salah, takut pronunciation salah, takda idea dan sebagainya bila nak wat presentation in English atau nak cakap omputih.



Ada yang FEAR dengan Bahasa Inggeris. Lantas memilih untuk menganaktirikan Bahasa Inggeris, tak belajar BI betul-betul, janji pas je.



Elakkan nak pas je untuk BI. BI adalah merupakan senjata bila kita bekerja. Tanpa BI, kita mungkin diperlekehkan oleh orang lain masa kita bekerja nanti. Berijazah, tapi takleh cakap omputih.

Tapi tak ape, masa belum terlewat. Saya nak kongsi sikit PETUA untuk baiki Bahasa Inggeris kita.

Perkara yang pertama adalah kita perlu ada niat/nawaitu/intention untuk baiki Bahasa Inggeris, kita kerana Allah. Kerana kita tahu kejadian kita di bumi ni sebagai khalifah Allah, untuk memakmurkan dunia. Dan dunia kini menggunakan Bahasa Inggeris sebagai lingua franca. So kalau kita nak berdakwah ke, nak bekerja ke waimah ape sekali pun kita akan juga gunakan BI, kalau tak banyak, sikit, dan kalau tak sikit, banyak, heheh.

Elakkan berfikiran negatif seperti "Siapalah aku budak kampung je, mana pandai cakap omputih", "Depa paham ke ape yang aku cakap?", "alah, susahlah BI ni, tenses banyak bangat, mana nak ingat", dan macam-macam ada, hehe.

Tuliskan poin penting yang kita suka dalam buku skrap kita. Niat untuk ingat poin tu. Contohnya macam diri saya, saya tulis dalam buku saya, kata-kata hikmah, Akronim dsbnye. Pastu saya gitahu orang lain. Dan juga saya praktikkan dalam kehidupan saya. Pastu dia jadi macam darang daging saya. Vogue!

Ulang apa yang kita dah tulis selalu dan praktikkanya dalam kehidupan kita. Camne? Ajar orang lan, beritahu orang lain. Dan yang penting i rasa, gunakan dalam kehidupan kita.

Amali.. Amalkan. What is knowledge? Yup, knowledge is power. And for me "the ability to use knowledge is the ABSOLUTE power. Istiqamah

Grammar? Usah takut, get a reference book dari kedai buku. U could get a good grammar book for under RM30. PMR English reference book is good. For my former student, u could refer to my module/book "Bettering My Grammar ". Avoid buying the so-called "good" english language program that costs RM2XXX. It is toooo expensive and for me, and not that effective.

Have English Will Travel

Oki doki, fikir-fikirin

4 comments:

TSDNAN said...

I AGREE 100% WITH YOU,SIR

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

i also agree with u,
but, if we keep and keep use English, when our mother language become lingua franca again,
japanese dont use english but they can become one of developed country.

AFFENDI HASHIM said...

Salam Yen, beginilah citernya.
Satu ketika dulu masa saya mengajar sekumpulan siswa veteran, mereka telah menanyakan soalan berikut:
1. En. Affendi, Jepun tidak menggunakan Bahasa Inggeris. Tapi Jepun maju. Jadi Bahasa Inggeris tak penting.
2. Pakcik saya pergi Perancis dan sesat di tengah Bandar Paris. Dia cakap omputih untuk dapatkan arah panduan, dan tak da orang pun yang layan dia.
So. BI tak penting. Jepun, Perancis sume tak guna BI dan mereka maju. Dan diikuti dengan hilaian ketawa siswa veteran ni. Dari segi luaran, nampak macam ada benarnya.
Jawapan soalan 1: Maka, saya pun berkata: “Sape bilang gadis melayu tak menarik, oops salah, saya kata “sapa kata orang jepun tak cakap omputih atau tak tahu omputih?”
Anda sume pernah ke Jepunke? Atau ada contact dengan orang Jepun? Saya pernah menjadi konsultan kepada 10 orang pengarah urusan syarikat jepun di Johor. Mereka ni nak belajar omputih dengan saya. Bila saya bagi ujian Reading Comprehension topic management, rata-rata owing Jepun tu dapat 90%. Saya pelik. Test grammar pun diaorang skor. So, saya cakap pada diri saya apkebende Jepun ni nak belajar. Sume ok.
Tiba-tiba saya cakap ompuith. Jeng jeng jeng, saya dapat mereka dekatkan telinga mereka pada saya. Rupa-rupanya, mereka ni ada masalah ‘pendengaran’. Bukan pekak, tapi mereka Cuma nak dengar taranum serta sebutan perkataan di dalam BI. Sebab Jepun ni terpisah dari Negara lain, bahasa yang mereka dengar selalu adalah Bahasa Jepun. Ogenki desuka. Konnichiwa. Hehe.
Bila diskus topic management, mereka boleh cakap idea-idea baru management serta pakar-pakar terkini dalam bidang itu. So, dari pembacaan in English mereka gitahu saya.
Jawapan soalan 2: Sesat di Paris dan cuba cakap omputih dan orang tak layan. Lantas saya pun bertanya: “Adakah pakcik anda ke Paris sebagai seorang Sultan atau Pengemis? Cuba layangkan USD100 and tell them “Could you take me to Hyatt please? Sudah pasti ramai yang akan bercakap omputih dengan kita. Tetapi sebaliknya, kalu kita terhegeh-hegeh di Paris dan cuba nak cakap omputih di sana, mungkin mereka beranggapan yang kita ni pelarian and tak berwang. Hehe. Tu jawapan saya untuk siswa veteran tu. Almaklumlah, kat Universiti, tak ramai yang suka kelas BI.
Di Malaysia: Sape yang ramai di bidang perundangan. Bidang perundangan kita guna bahasa apa? Mahukah kita diperlekehkan di mahkamah atau hak kita diambil kerana tak kurang mahir BI.
Perancis berbeza dengan Malaysia. Majoriti omputih dan pendatang yang menetap di sana ikut cara, budaya, bahasa, sekolah orang perancis. Di Malaysia, u piker pulak macam mana?
Di Jepun, satu bangsa. Sume cakap Jepun. Di Malaysia pulak camne? Pikir ekonomi, banyak lagi.
Elakkan kita dari termasuk perangkap jerangkap samar. We are what we think. Rakan-rakan kita mencorakkan kita. Berkawan dengan penjual minyak wangi Two Drops Perfume, hehe, kita pun akan berbau wangi. Dan ada juga kumpulan dek kerana kurang dalam sesuatu tu akan cuba mencari dalil untuk memenangkan diri sendiri atau mempenaruhi orang lain supaya jadi macam dia. Dengar boleh, pastu wat research yang mendalam. Then make our decision.
So, kita sama-sama piker-pikirin
So,

Syahidah Hasan said...

have English will travel! setuju!! :) Mr Affendi guess what last time when i asked u bout this issue u said all i need is morale boost..Alhamdulillah, not so long after that my cawangan organized English Speaking Club that adopts toastmaster-like meeting..every body now has a chance to come forward and do Public speaking..never thought of this opportunity, considered myself lucky coz Allah open this door for me to improve my communication skills & hav fun practising English with Posi ppl.. =)