Friday, January 30, 2009

BERFIKIRAN POSITIF

Salam guyz. After solat jumat. Saya terpanggil untuk berkongsi pendapat mengenai "berfikiran positif"

Ramai orang beranggapan sekiranya seseorang itu tidak berfikir seperti mereka, mereka dituduh sebagai tidak berfikiran positif.

Amende sebenarnya "berfikiran positif" tu? Memang terlalu mudah untuk kita berfikiran positif semasa kita mempunyai segala-galanya: harta, kereta, pangkat, kepandaian dan sebagainya. Memanglah pada waktu kita ada segala-galanya kita bolehlah "berfikiran positif"

Tapi mampukah kita "berfikiran positif" sekiranya kita kehilangan segalanya dalam hidup kita: kerja, pangkat, kepandaian dan lain-lain? Mampukah kita berfikiran positif lagi? mampukah kita untuk melihat cantiknya dunia ini?

Di sinilah letaknya definisi "berfikiran positif". Sekiranya kita mampu dan masih lagi boleh meneruskan perjuangan hidup walaupun kita dah tak ada apa lagi, itulah pemikiran positif yang sebenarnya.

Kalau masa kita senang dan boleh berfikiran positif, itu tak ada apebenda pun. Cuba masa kita jatuh dan kita masih lagi boleh berfikiran positif, tulah sebenarnya "berfikiran positif"

Hehe. Think about it

6 comments:

yen said...

yup, saya stuju dgn en afendi.
tp kan, cmner kter nk m'bntuk +ve thinking dlm idup kter???
adakah +ve thinking dgn redha tu perkara yg sama???
???
???

Affendi Hashim said...

Salam Yen. Allah answers our prayers in 3 ways.

First He says YES and gives us what we ask.

Second, He says NO and gives us something better.

Third He says WAIT and gives us the best and at the time that HE thinks is good for you.

Well, as a Muslim, that is our guiding principle.

So, Fikir-fikirkan

yen said...

salam
thnx for that advice
jd,
dr apa yang en kata td
kte x yah b'usaha ker???
just tnggu dr 'He'
???
???

Affendi Hashim said...

Salam. Nak kaya kena ada DUIT. Nak berjaya kena ada DUIT. Nak maju kena ada DUIT. Nak pandai kena ada DUIT.

Hehe, DUIT. Kena ada DOA, pastu Usaha, Pastu kena Istiqamah. Then Tawakal.

Kejayaan bermula dengan DOA. Dah doa kita lakukan Usaha kita bersungguh-sungguh.Doa dan kesungguhan usaha kita tadi perlulah kita lakukan secara istiqamah. Da lakukan DOA, USAHA dan Istiqamah.

nur anis said...

i support ur idea Mr.Affendi
it is brilliantt!!

yen said...

yea, saya taw sai usaha tu
sjer jer nk uji (sakat) en affendi,
huhuhu,
tp, mmg senang utk kte kata
tp ssh nk amalkn
tp kn
ada org kata
kte jgn asik fkir +ve selalu
nnt kne buli
ye la
nnt org amik hak kte
kte sabo jer...
cmner en affendi ase????